8 Mart 2018 Perşembe

PHIRNI

Bu tatlının fotoğrafını instagramda ilk gördüğümde, o fotoğrafın güzelliğinin içinde tatlının zerafetine vurulmuştum. Her güzel yemek fotoğrafı için bu his olmaz bende. Onun üzerine tatlıyı da merak ettim.

Tatlıyı ben de kuru gül ile fotoğraflamak istedim ama kuru gül nereden bulacağımı bilmiyordum. Evdeki vazodaki güllerimi kurutmak geldi aklıma. Hemen tatbikata geçtim. Denemekten zarar gelmezdi. Sonuç istediğim gibi oldu. Hatta her dolabı açtığımda mis gibi gül kokusu beni karşıladı bir süre. Gülleri de hallettiğime göre artık tatlıyı yapmaya girişebilirdim.




Bu tatlı için internette bir çok tarife baktım. Esasen Hint'lilerin dışında yapanlar benim gibi tatlıyı yapabildikleri şekle adapte etmişler. Ve tatlının farklı şekillerde bir çok yapılışı mevcut. Meyveli de olmak üzere.

Benim kendime baz aldığım tarifte ghee ve khoya adı verilen daha önce ne olduklarını bilmediğim iki ürün kullanılıyor. Bunlardan ghee sade yağ. Khoya ise anladığım kadarı ile orada hazır satılan bir süt ürünü.

Önce tarifi bunları da bularak ya da yaparak tam anlamıyla hazırlamayı düşündüm. Khoya mikrodalga fırında kısa 5 dk'da yapılabiliyor ama saf süt tozu ve yoğunlaştırılmış şekerli süt gerekli. Yoğunlaştırılmış şekerli evde süt var ama burada saf süt tozuna normal marketlerde hiç rastlamadım. Onu ekstra aramam gerekecekti. Diğer türlü ocakta hazırlama şekli uzun sürüyor.

Khoya yine tariften anladığım kadarı ile tatlıyı koyultmak için kullanılıyor. Ben hem kendime hem de yapmak isteyen arkadaşlarıma ekstra iş çıkartmadan pirinç miktarını arttırarak tatlıyı koyulturum diye düşündüm.

Ghee ısıtılıp içinde  karanfili biraz çevriliyor ve süte ilave ediliyor. Bu aşamayı da karanfili direkt süte katarak atladım.




Kendime baz aldığım tarifteki pirinç miktarı 4 yemek kaşığı yani yaklaşık 50 gr kadar. Ancak o tarifte süt yarısına inene kadar ocakta karıştırılarak kaynatılıyor. Benim bu ocak başında uzun süre bekleten aşamayı da tabi atlamam gerekiyordu.😃

Ve baz aldığım  tarifte badem tozu içine konulmuyor sadece süs olarak kullanılıyor.  Ama içine badem konulan başka phirni tarifleri var. Ben de içine ilave etmek istedim.

Böylece ana tariften baya uzak kendine has başka bir tarif olusturmuş oldum.

Ilk denememde pirinç miktarını 200 gr aldım. Çok koyu oldu. Diğerinde 100 gr aldım. O tabi daha sulu kıvamlı oldu. O şekilde de güzeldi ama ev halkı daha koyu kıvamlı sevdikleri için en son 150 gr ile denedim.

Esasen benim tarifimde içine badem de ilave edildiği için her halukarda tatlı kıvamını buluyor. O yüzden siz de sevdiğiniz kıvama göre pirinç miktarını ayarlayabilirsiniz.

Basmati pirinç yerine normal pirinç de kullanılabilir ama tam olarak ne kadar onu denemek gerek. Çünkü basmati pirinç normal pirince göre neredeyse iki katı su kaldırıyor. Tatlıda da bu fark etkisini gösterebilir. Ben sadece basmati pirinç ile denediğim için normal pirinçle ilgili şu an miktar veremeyeceğim.

Safran en kıymetli baharat. Eğer zaten safran kullanıyorsanız onu en iyi ne şekilde yiyeceğe ilave etmek gerektiğini biliyorsunuzdur. Ben safran öğütücü kullandığım için direkt süte istediğim renge gelene kadar koyuyorum.

Bazı tarifler çok hassas olup en ufak bir detayın atlanmaması gerekir. Bu ise mutfağınızın şefi sizsiniz nasıl seviyorsanız öyle yapın türü bir tarif.

Isterseniz safran hiç koymayabilirsiniz ya da renk vermesi için zerdeçal koyabilirsiniz.

Baharatlı tatlıları seviyorsanız phirniye bir şans verin derim. Yapıp denerseniz görüşlerinizi benimle paylaşmayı unutmayın.

Kaynak: https://www.whiskaffair.com/shahi-kesar-khoya-phirni/






150 gr Basmati pirinci
100 gr Şeker
1 lt Süt
1/2 tatlı kaşığı Kakule
1/2 tatlı kaşığı Karanfil (dövülmüş)
Safran
100 gr Toz badem
2 yemek kaşığı Gülsuyu

Basmati pirinci soğuk su ile yıkayıp çukur bir kaba koyun. Üzerine sütten bir büyük bardak kadar döküp, safranı da ilave edip, üstünü kapatıp, buzdolabına koyun. Yarım saat kadar bekletin.

Sütte bekletilmiş safranlı pirinci el blenderi ile çekin. Tencereye alın. Üzerine geri kalan sütü ilave edin. Baharatları koyun. Kaynayana kadar karıştırın.

Kaynamaya başlayınca şekeri ilave edin. Bademi de ilave edip, karıştırıp kıvamını alınca ocaktan alın. Gülsuyunu döküp son olarak karıştırıp kaselere pay edin.

Soğuduktan sonra üzerini badem, antep fıstığı gibi yemişlerle istediğiniz gibi süsleyerek servis yapabilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder